LAGU TEMA; PROGRAM NILAM
MEMBACA DAN BELAJAR
AMALAN HIDUP MULIA
JADIKANLAH PANDUAN
WAWASAN ANDA
NILAM PROGRAM
MEMBACA
MEMBERIKAN
SEMANGAT
MEMBACA DENGAN
JAYA
BUDAYA KITA.
BINA
TABIAT MEMBACA
MATLAMAT
NILAM KITA
GANJARAN
YANG DIBERI
TIDAK
TERHINGGA
JADI RAKAN PEMBACA
JUGA CAPAI JAUHARI
PEMBACA YANG BESTARI
ANUGERAH DIBERI
NILAM......... NILAM
ANUGERAH NILAM
MENERANGI
JALAN SURAM
NILAM.......... NILAM
ANUGERAH NILAM
IDAMAN PEMBACA
JAYA
MEMBACA
DAN BELAJAR
AMALAN
HIDUP MULIA
BINA
TABIAT MEMBACA
MATLAMAT
NILAM KITA
DUNIA INDAH SEKALI
PASTI LEBIH BERSERI
AMALAN MEMBACA
MENJANA MINDA BESTARI
(ULANG CHORUS)
AMALAN MEMBACA
MENJANA MINDA
BESTARI
NILAM
Program
NILAM
1. Latar
Belakang
a. Nadi
Ilmu Amalan Membaca ( NILAM) merupakan penggabungan atau adunan kesemua
aktiviti galakan membaca yang dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan
yang sesuai.
* Merangkumi rancangan membina tabiat membaca secara
terancang dan berterusan (peringkat pegurusan).
* Melalui aktiviti-aktiviti galakan membaca di sekolah (praktikal).
* Merupakan program penilaian pembacaan yang berterusan
sepanjang tahun sehingga tamat persekolahan (penilaian ).
b. Bila program ini bermula:
* Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di
sekolah rendah. Tingkatan Satu dan Peralihan di Sekolah menengah dengan rasminya pada tahun 1999.
* Mengikut Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 13/1998 bertarikh
22 Mei 1998; Pelaksanaan Program NILAM yang mewajibkan semua sekolah di
Malaysia menjalankan Program NILAM.
* Langkah pemantapan budaya membaca dalam kalangan
murid-murid sekolah ini juga diperkukuhkan lagi melalui Pekeliling Ikhtisas
Bil.1/2005 bertarikh 12 Mei 2005; Memantapkan Budaya Membaca di kalangan Murid
Sekolah.
2. Matlamat
Satu strategi untuk menanam
minat membaca dalam kalangan rakyat
Malaysia khususnya murid sekolah hingga
wujudnya tabiat membaca dan budaya membaca dalam kalangan rakyat Malaysia.
3. Objektif
a. Menjadikan
murid banyak membaca. Pembacaan melibatkan semua genre , bahan yang berkualiti
dan tidak terkongkong kepada pembacaan yang berorientasikan peperiksaan sahaja.
b. Menggalakkan
sekolah terus menjana idea kreatif dan
inovatif bagi menyemai tabiat membaca.
c. Melahirkan
tokoh murid yang berketrampilan dalam pembacaan, mempunyai sifat kepimpinan,
berani berhadapan dengan khalayak, berkeyakinan tinggi dan berpengetahuan luas.
d. Melahirkan
lebih ramai golongan pelajar yang cinta akan bahan bacaan, menjadikannya
sebagai satu budaya dan ‘role model’ kepada rakan-rakan sebaya yang
lain.
e. Menjadi
pemangkin terhadap budaya membaca dalam masyarakat.
f) Tahap
Program NILAM
Program NILAM mempunyai dua tahap. Tahap yang pertama ialah untuk membina
kemahiran dan menanam minat membaca sehingga terbina satu tabiat. Tahap ini
dikenali sebagai JAUHARI. Tahap kedua pula membantu percambahan penyertaan
murid dan penggunaan bahan dalam aktiviti galakan membaca. Tahap ini dikenali
sebagai RAKAN PEMBACA (RP).
a. Tahap
Pertama
Tahap ini dinamakan JAUHARI.
Pada tahap ini semua murid diwajibkan mengikuti
aktiviti galakan membaca yang dirancang dan dijalankan oleh PSS
sepanjang tahun.
i. Murid
mula mengikuti aktiviti sebaik sahaja mereka menguasai kemahiran asas membaca
(Pertengahan Tahun Satu).
ii. Murid
diberi kemudahan meminjam buku melalui PSS untuk aktiviti galakan membaca yang
dijalankan. Keupayaan kebanyakan PSS meminjamkan buku kepada murid adalah pada
kadar minimum sebuah buku untuk dua minggu. Dengan kadar tersebut kemampuan
murid membaca sepanjang tahun dapat diklasifikasikan seperti dalam jadual.
Tahun
|
Asas
|
Sederhana
|
Tinggi
|
Tertinggi
|
1
|
9x1 = 9
|
9x2 = 18
|
9x3 = 27
|
9x4 = 36
|
2
|
18x1 = 18
|
18x2 = 36
|
18x3 = 54
|
18x4 = 72
|
3
|
18x1 = 18
|
18x2 = 36
|
18x3 = 54
|
18x4 = 72
|
4
|
18x1 = 18
|
18x2 = 36
|
18x3 = 54
|
18x4 = 72
|
5
|
18x1 = 18
|
18x2 = 36
|
18x3 = 54
|
18x4 = 72
|
6
|
18x1/2 = 9
|
18x1 = 18
|
18x1½ = 27
|
18x2 = 36
|
JUMLAH
|
90
|
180
|
270
|
360
|
Tahap
Pembacaan Berasaskan Bilangan Buku di Sekolah
Rendah
Tingkatan
|
Asas
|
Sederhana
|
Tinggi
|
Tertinggi
|
1
|
18 x 1 = 18
|
18 x 2 =36
|
18 x 3 = 54
|
18 x 4 = 72
|
2
|
18 x 1 = 18
|
18 x 2 = 36
|
18 x 3 = 54
|
18 x 4 = 72
|
3
|
18 x ½ =9
|
18 x 1 = 18
|
18 x 1½ = 27
|
18 x 2 = 36
|
4
|
18 x 1 = 18
|
18 x 2 = 36
|
18 x 3 = 54
|
18 x 4 = 72
|
5
|
18 x ½ = 9
|
18 x 1 = 18
|
18 x 1½ = 27
|
18 x 2 = 36
|
JUMLAH
|
72
|
144
|
216
|
288
|
Tahap Pembacaan Berasaskan Bilangan Buku di Sekolah
Menengah
18 = Pinjaman buku 2 minggu sekali bagi 36 minggu dalam setahun.
Jumlah 36 minggu setahun ialah minggu
persekolahan, tidak mengambil kira minggu aktiviti sukan dan peperiksaan.
Nota : Murid tahun 6, Tingkatan 3 & Tingkatan 5 dianggap mempunyai peluang
pada 6 bulan pertama untuk menyertai program ini dengan aktiviti diperlahankan pada 6 bulan
kedua.
iii. Sistem Ganjaran JAUHARI
Berdasarkan pada kadar bacaan
seperti Jadual 1 dan Jadual 2,
murid-murid diberi ganjaran dan pengiktirafan sejajar dengan tahap pencapaian mereka. Pengiktirafan ini boleh
digunakan sebagai sebahagian daripada kriteria pemilihan ke sekolah kawalan,
sekolah Berasrama Penuh atau temuduga untuk penajaan biasiswa. Cadangan
pengiktirafan adalah seperti berikut, dengan mengambil kira kemampuan purata murid
setelah 6 tahun dan 5 tahun bersekolah:
Jumlah Bacaan/Buku
|
Pengiktirafan
|
90 - 179
|
Gangsa
|
180 - 269
|
Perak
|
270 – 359
|
Emas
|
360 – ke atas
|
NILAM
|
Pengiktirafan Tahap Jauhari Sekolah Rendah
Jumlah Bacaan/buku
|
Pengiktirafan
|
72 – 143
|
Gangsa
|
144 – 215
|
Perak
|
216 – 287
|
Emas
|
288 – ke atas
|
NILAM
|
Pengiktirafan Tahap Jauhari Sekolah
Menengah
b. Tahap Kedua
Ciri-ciri tahap kedua NILAM ialah mengutamakan aspek
kepimpinan dalam aktiviti membaca. Tahap ini dinamakan RAKAN PEMBACA (RP).
Tahap in member penekanan kepada kebolehan murid membimbing dan menarik minat
orang lain supaya suka membaca. Murid-murid yang telah membaca sebanyak 100
buah buku di Tahap Jauhari layak memasuki Tahap RP. Walau bagaimanapun aktiviti
Tahap JAUHARI masih diteruskan.
i. Proses di tahap RP ini ialah pelajar RP
menerima panduan daripada guru pembimbing yang dikhaskan berkebolehan dibimbing
oleh seorang guru. Guru bolehlah mengambil peluang untuk turut sama berada di
tempat aktiviti yang dijalankan oleh murid tersebut secara formal.
ii. Murid
dilatih melalui bengkel dan sesi tunjuk cara yang dirancang untuk menjayakan
aktiviti ini. Murid akan memilih dan meminjam buku di PSS atau sumber-sumber
lain untuk dibaca dan seterusnya meminjam buku tersebut kepada rakan-rakan,
keluarga dan jiran.
iii. Pengiraan
markah bagi Tahap RP berdasarkan
aktiviti yang dijalankan, antaranya;
·
Bercerita
·
Membaca Bersama
·
Bicara Buku
·
Meminjam Buku
·
Syarahan
·
Lakonan
·
Diskusi
CADANGAN MARKAH UNTUK AKTIVITI
Bil
|
Aktiviti
|
Markah
|
1
|
Bercerita
|
1
sesi x jumlah pendengar
|
2
|
Membaca
bersama
|
1
sesi x jumlah pembaca
|
3
|
Bicara
buku
|
1
sesi x jumlah pendengar
|
4
|
Meminjam
buku
|
1
sesi x jumlah peminjam
|
5
|
Syarahan
|
1
sesi x jumlah pendengar
|
6
|
Lakonan
|
1
sesi x jumlah penonton
|
7
|
Diskusi
|
1
sesi x jumlah pendengar
|
Contoh kiraan markah
Bil
|
Aktiviti RP
|
Sesi/Pendengar
|
Markah
|
1
|
Bercerita
|
1 sesi x 20 pendengar
|
5
|
2
|
Membaca bersama
|
1 sesi x 2 pembaca
|
2
|
3
|
Bicara buku
|
1 sesi x 3 pendengar
|
3
|
4
|
Meminjamkan buku
|
1 sesi x 4 peminjam
|
4
|
5
|
Syarahan
|
1 sesi x 150 pendengar
|
5
|
6
|
Lakonan
|
1 sesi x 40 penonton
|
5
|
7
|
Diskusi
|
1 sesi x 60 pendengar
|
5
|
Contoh pengiraan markah
Rakan Pembaca
Nota ; i. Banyak
aktiviti RP boleh diadakan bagi
setiap sebuah buku
ii. Markah maksimum untuk satu sesi atau pinjaman
sesebuah buku
adalah
5.
iv. Segala aktiviti RP yang dijalankan oleh
murid direkodkan dalam Buku Rekod RP, disemak dan dinilai oleh guru pembimbing
yang ditentukan.
v. Pengiktirafan RP adalah seperti yang
berikut;
Markah
|
Pengiktirafan
|
100 – 199
|
Gangsa
|
200 – 299
|
Perak
|
300 – 399
|
Emas
|
400 – ke atas
|
NILAM
|
Pengiktirafan Rakan Pembaca
5. Kawalan
Sekolah membentuk satu mekanisma
pengurusan program membaca di sekolah. Masa ditetapkan mengikut jadual yang
ditentukan oleh pihak sekolah. Semua bacaan ini direkodkan dan diurus secara
sistematik. Pengesahan pembacaan dibuat melalui rekod bacaan yang diisi oleh
murid-murid. Rekod bacaan boleh disediakan berdasarkan contoh-contoh yang dilampirkan, ( rujuk
contoh Rekod Bacaan) boleh diubahsuai untuk keberkesanan penggunaan. Pihak pengurusan sekolah
perlu memastikan semua rekod bacaan murid disahkan dan jumlah pembacaan mereka
setiap tahun disedia dan dikemaskini.
g) Strategi
Pelakasanaan
6.1 Pelaksanaan Program NILAM di peringkat
negeri dijalankan oleh JPN dengan kerjasama PSPN sebagai urus setia.
Kerja-kerja yang dilakukan termasuklah menempatkan program, menyelia, menilai
dan melapor untuk tujuan pengubahsuaian atau penerusan. Satu buku panduan pelaksanaan
program perlu disediakan mengikut kesesuaian sekolah. Sekolah juga boleh menghasilkan
aktiviti yang berkesan dan inivatif mengikut kreativiti masing-masing.
Perkara-perkara berikut perlu dihuraikan
dengan jelas dalam buku panduan tersebut;
a. Jenis aktiviti dan cara pelaksanaannya
b. Peranan warga sekolah
c. Penglibatan ibu bapa
d. Jenis bahan bacaan
e. Spesifikasi bahan bacaan
f. Rekod bacaan
g. Pengesanan dan penilaian
h. Lain-lain
Jawatankuasa Pelaksanaan
NILAM perlu ditubuhkan di semua negeri yang bertanggungjawab kepada Bahagian
Teknologi Pendidikan selaku
urus setia Jawatankuasa Induk Gerakan Tabiat Membaca, Kementerian Pelajaran
Malaysia. Jawatankuasa
ini juga bertugas merancang dan melaksanakan Program NILAM di peringka negeri.
h) Kesimpulan
Progran NILAM adalah satu
pendekatan yang member peluang dan galakan kepada murid-murid menggunakan keupayaan diri membentuk tabiat
membaca. Pelaksanaan program secara sistematik disokong dengan dokumen dan
rekod yang sahih memudahkan penilaian dan pengiktirafan. Ianya juga dapat dijadikan sumber rujukan.
STRATEGI
PELAKSANAAN PROGRAM NILAM
a) PENGENALAN
1.1 Program
ini merupakan program yang berterusan sepanjang tahun, dimulakan dengan
tahun Satu pada tahun 1998. Pada tahun 1999 pula, Tahun Satu dan Tahun Dua serta
Tingkatan Satu akan mengikuti program ini. Begitulah seterusnya sehingga tahun
2003 penglibatan meliputi kesemua murid sekolah rendah dan menengah (rujuk
lampiran 2).
1.2 Aktiviti yang dijalankan dalam program
ini tidak terasing daripada proses pengajaran dan pembelajaran malah boleh
diserap dan disepadu dalam semua bentuk aktiviti mengikut kesesuaian.
Pelaksanaan program ini tidak bertujuan untuk menambahkan beban guru malah ia
menjadi pemangkin dalam memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran yang
menyumbang kea rah pencapaian akademik yang cemerlang serta membina masyarakat
berbudaya membaca.
1.3 Pelbagai aktiviti galakan membaca telah
dilaksanakan dengan jayanya di sekolah-sekolah. Pihak sekolah boleh
mengubahsuai aktiviti tersebut mengikut persekitaran dan tahap kemampuan murid
atau membentuk aktiviti lain melalui daya kreativiti dan inovasi guru-guru.
b) PELAKSANAAN
Program NILAM yang dilaksanakan
di sekolah memerlukan satu strategi yang berkesan. Langkah-langkah berikut
perlu dijalankan oleh pihak sekolah untuk semua warga sekolah memahami dan
menghayati program ini.
1 Taklimat Pengetua/ Guru Besar
Sebagai pentadbir sekolah,
Pengetua atau Guru besar harus memahami konsep dan matlamat program untuk
dijelaskan kepada warga sekolahnya. Perkara-perkara yang perlu dijelaskan adalah
seperti berikut:
a. Latar belakang gerakan
membaca
b. Apa itu NILAM
c. Tujuan NILAM
d. Aktiviti asas NILAM
e. Tahap Pertama NILAM
f. Tahap kedua NILAM
g. Sistem kawalan
h. Pengiktirafan
2 Mesyuarat Guru
Kefahaman guru-guru terhadap
program membolehkan mereka merangka beberapa strategi pelaksanaan yang
berkesan. Strategi yang dimaksudkan ialah:
a. Menyediakan carta organisasi
b. Menentukan peranan guru PSS, kelas dan
mata pelajaran
c. Menyediakan senarai tugas/ penglibatan
semua staf.
d. Menentukan dan menyusun jadual
pelaksanaan
e. Menentukan bahan mencukupi.
f. Memastikan kelancaran perjalanan
program dari segi;
* Pengumpulan data
* Pengesahan
* Pengawalan
* Penilaian
3 Pengesanan dan Penilaian Program
Keberkesanan program ini oleh
pihak pentadbir ditentukan melalui perkara-perkara berikut;
a. Memastikan pengumpulan data
dilaksanakan pada masa yang ditentukan.
b. Menentukan program ini berjalan lancer
di semua kelas.
c. Membuat perjumpaan dengan guru-guru dan
membincangkan masalah pelaksanaannya.
d. Mengambil tindakan mengatasi masalah.
e. Menentukan insentif-insentif kepada
murid-murid di peringkat sekolah.
f. Mengumpul dan menyimpan data untuk
diserahkan kepada penyelaras program.
g. Mengagihkan fail-fail rekod bacaan
kepada guru berkenaan pada tahun yang berikutnya.
c) BAHAN
3.1 Penyediaan bahan yang mencukupi adalah
penting untuk keberkesanan dan kejayaan program. Bahan utama yang diperlukan
ialah buku bacaan dan bahan panduan.
a. Buku Bacaan
Bahan-bahan
bacaan yang digunakan dalam program ini boleh diperolehi daripada PSS, Sudut
Bacaan Kelas, Perpustakaan Keluarga, Perpustakaan Awam, Pusat Sumber KEMAS,
Perpustakaan Felda, Perpustakaan Komuniti dan lain-lain.
b. Buku Rekod Bacaan
Setiap buku yang dibaca mesti
direkodkan dalam Buku Rekod Bacaan seperti format yang dicadangkan.
c. Bahan Panduan
Untuk memastikan keberkesanan
Program NILAM di sekolah, buku panduan yang diterbitkan oleh Kementerian
pelajaran Malaysia; Program NILAM : Konsep dan Panduan Pelaksanaan di Sekolah
Edisi Kedua hendaklah dijadikan sebagai bahan rujukan utama.
d) PERANAN
Setiap staf sekolah memainkan
peranan penting dalam pelaksanaan program NILAM. Setiap individu mempunyai
peranan tertentu. Program yang dimainkan adalah seperti berikut;
1 Penasihat – Pengetua / Guru Besar
Pengetua/ Guru besar sebagai
pentadbir sekolah bertanggungjawab memastikan kejayaan pelaksanaan dan
keberkesanan program ini.
2 Pengerusi – Penolong Kanan 1
a. Mempengerusikan setiap mesyuarat
Jawatankuasa Program
NILAM.
b. Memahami dasar dan matlamat program.
c. Memberi taklimat kepada guru dan ibu
bapa.
d. Memastikan pelaksanaan
Program NILAM berjalan lancer
melalui:
* Penyeliaan
* Perjumpaan dengan guru
* Temu bual murid dan ibu bapa secara
formal
* Laporan Pelaksanaan
e. Menentukan keberkesanan
jadual pelaksanaan Program
NILAM
f. Mengambil tindakan susulan
bagi mengatasi kelemahan
program.
g. Mengenal pasti guru untuk
menghadiri kursus dan seminar yang berkaitan dengan bacaan dan seumpamanya.
h. Menyemak dan mengesah rekod
bacaan murid.
i. Meluluskan peruntukan
kewangan dan yang berkaitan.
j. Mengesahkan laporan yang
berkaitan Program NILAM.
3 Timbalan pengerusi – PK HEM / PK
Ko-kurikulum / Penyelia Petang
a. Menjalankan tugas Pengerusi
semasa ketiadaan beliau.
b. Membantu Pengerusi
merancang, melaksana, menyelaras, memantau dan menilai Program NILAM.
c. Membantu Pengerusi mengenal
pasti kelemahan Program NILAM dan mengambil tindakan.
d. Menyelia aktiviti-aktiviti
yang menyokong Program NILAM.
e. Memastikan Program NILAM
dilaksanakan mengikut
perancangan.
f. Menyediakan pengurusan
kewangan Program NILAM.
g. Menyemak dan mengesah rekod
bacaan murid.
4 Penyelaras Program –
Guru Perpustakaan dan Media
a. Memberi taklimat tentang
pelaksanaan Program NILAM pada setiap awal tahun.
b. Menentukan program dan
menyediakan kertas kerja aktiviti yang hendak dilaksanakan.
c. Merancang anggaran
perbelanjaan Program NILAM.
d. Menganjurkan aktiviti
Program NILAM peringkat sekolah.
e. Memastikan program berjalan
dengan lancar.
f. Menjadi urus setia untuk
pemberian anugerah NILAM di peringkat sekolah.
g. Mengenal pasti dan
membimbing calon untuk Anugerah NILAM peringkat Negeri.
h. Mendapatkan pengesahan
laporan dan data NILAM daripada Pengetua / Guru Besar.
i. Menghantar laporan dan
data NILAM ke PKG.
j. Menyemak dan mengesah
rekod bacaan murid.
5 Setiausaha – Guru NILAM
a. Menyimpan rekod, minit mesyuarat dan
surat menyurat.
b. Menyelaras perjalanan mesyuarat dan
hal-hal yang
berkaitan.
c. Membantu Penyelaras Program
menjalankan aktiviti NILAM.
d. Mempamerkan data dan maklumat di sudut
NILAM.
e. Mengumpulkan maklumat
(kertas kerja, laporan, bahan, data) dan menyerahkan kepada penyelaras program.
f. Menyediakan laporan
berkala dan laporan tahunan bertulis untuk dikemukakan kepada Penyelaras
Program dan salinan kepada Pengerusi.
g. Menyemak dan mengesah rekod
bacaan murid.
6 Penolong
Setiausaha – Guru Data NILAM
a. Mengumpul data dan rekod
membaca dan Rakan Pembaca murid daripada Guru Tingkatan/ Kelas pada setiap
bulan.
b. Memasukkan data ke
pengkalan data.
c. Menganalisis data rekod
membaca dan rekod aktiviti Rakan
Pembaca.
d. Menyerahkan analisis data
rekod membaca murid dan analisis aktiviti Rakan Pembaca kepada Guru NILAM.
e. Mengemas kini data NILAM.
f. Menyemak dan mengesah
rekod bacaan murid.
7 Ketua Panitia
a. Membantu pihak sekolah dalam pemilihan
bahan bacaan
untuk murid.
b. Merancang dan menyelaras
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang boleh menjurus kea rah pembacaan
berkualiti.
c. Membuat perancangan,
anggaran perbelanjaan Program NILAM bersama-sama Penyelaras Program.
d. Memantau pelaksanaan
Program NILAM.
e. Menyemak
dan mengesah rekod bacaan murid.
8 Guru Kelas
a. Menyediakan sudut bacaan di
kelas masing-masing.
b. Mendapatkan
Buku Rekod Bacaan daripada PSS/Koperasi dan mengedarkan kepada murid.
c. Menggalakkan
murid mengikut aktiviti Program NILAM
secara aktif.
d. Menyemak
dan mengesah rekod bacaan murid.
e. Merekod
bilangan buku yang dibaca ke dalam boring data
NILAM.
f. Membantu
pelaksanaan Program NILAM mengikut
perancangan.
g. Menyerahkan
data NILAM kepada Guru Data NILAM setiap
hujung bulan.
h. Mengenal
pasti dan menyenaraikan murid yang layak ke tahap Rakan Pembaca kepada Guru
Pembimbing Rakan Pembaca.
9 Guru
Perpustakaan
a. Membuat penggredan buku buku.
b. Menyediakan bahan bacaan
yang mencukupi bagi menjalankan Program
NILAM.
c. Mengagihkan buku pinjaman
secara berkelompok (projek pukal).
d. Membantu setiausaha
menganjurkan sebarang aktiviti untuk menyokong Program NILAM.
e. Menyemak dan mengesah rekod
bacaan murid.
10 Wakil PIBG
a. Menghadiri setiap mesyuarat
Jawatankuasa NILAM.
b. Menjadi perantara untuk menyampaikan
maklumat program
NILAM.
c. PIBG
berfungsi sebagai agen kepada penglibatan
institusi-institusi lain dalam menjayakan program ini dari segi khidmat
nasihat, sumbangan buku dan kewangan.
11 Ibu Bapa
Peranan ibu bapa bukan setakat menyediakan keperluan asas
untuk anak-anak, malah mereka turut memainkan peranan penting dalam menjayakan
program ini. Matlamat program lebih mudah tercapai sekiranya mereka;
a. Menggalakkan
anak-anak membaca di rumah dengan bimbingan daripada ibu bapa.
b. Menyediakan
bahan bacaan di rumah (jika berkemampuan).
c. Membuat
pinjaman bahan bacaan daripada sumber lain (Perpustakaan Awam, Perpustakaan
Desa, Perpustakaan Bergerak dan sebagainya).
d. Memastikan
anak-anak sentiasa mempunyai bahan untuk dibaca dan membuat rekod bacaan.
e. Mengesah
dan menandatangani rekod bacaan anak-anak (sekiranya ditentukan oleh pihak
sekolah).
12 Pengawas Pusat Sumber Sekolah
Pengawas PSS sama-sama terlibat menjayakan program NILAM
ini. Mereka bukan sahaja dapat membantu guru PSS malahan merupakan agen
penggerak program ini. Tugas mereka adalah seperti berikut:
a. Membantu
murid untuk meminjam buku di PSS.
b. Membuat pameran buku-buku
yang sesuai untuk dipinjam.
c. Membantu guru PSS menyediakan pinjaman berkelompok
(bulk loan).
d. Membantu guru PSS
menganalisis data bacaan murid.
e. Mempamerkan graf-graf
bacaan murid.
13 Murid
Secara langsung program ini melibatkan murid-murid secara
aktif. Mereka merupakan kumpulan sasaran yang akan menentukan kejayaan program
NILAM atau sebaliknya. Peranan murid-murid adalah seperti berikut:
a. Membaca
buku sebanyak yang mungkin.
b. Menentukan
bahan bacaan yang dibaca itu direkod.
c. Menentukan
sentiasa mempunyai bahan bacaan tidak kira di mana sahaja.
d. Mendapat
bahan bacaan daripada pelbagai sumber.
e. Memastikan
mereka mencapai tahap pembacaan yang telah ditetapkan untuk mendapat
pengiktirafan.
f. Menjadi
rakan pembaca bagi mereka yang layak dan berkeyakinan.
e) PENGUMPULAN DATA
Pengumpulan data adalah
satu perkara yang amat penting dalam pelaksanaan Program NILAM. Data bacaan
setiap murid perlu dilaksanakan untuk dikumpulkan bagi membolehkan laporan
kemajuan bacaan dibuat. Bagi menjamin
keberkesanan program dicadangkan pengumpulan data seperti langkah-langkah
berikut:
1 Butiran maklumat pembacaan
murid perlu diisi oleh guru kelas/ guru tingkatan dalam Borang Data Program
NILAM yang disediakan oleh guru data pada setiap minggu pertama bulan
berikutnya.
2 Borang Data Program NILAM
berkenaan dihantar kepada guru data NILAM pada minggu kedua untuk dimasukkan ke
dalam komputer dengan menggunakan perisian yang disediakan.
3 Pengisian Butiran Bacaan
Laporan butiran bacaan
disediakan dengan:
a. Guru mengisi butiran bacaan
ke dalam kad kemajuan setiap tahun berdasarkan entri dalam buku rekod bacaan
yang telah disahkan.
b. Pada akhir tahun
persekolahan ( Tahun 5 / Tingkatan 5), jumlah buku dihitung dan diberi
pengiktirafan mengikut jadual 3 dan jadual 4 (Jadual Pengiktirafan tahap
Jauhari SR/SM)
c. Pencapaian keseluruhan di
atas dicatatkan ke dalam :
* Kad Kemajuan
* Surat Berhenti Sekolah
* Surat Akuan Sekolah
d. Sekiranya diperlukan maklumat bacaan
terperinci boleh diperolehi daripada rekod berpusat atau rekod bacaan murid.
PELAKSANAAN PROGRAM NILAM
TAHAP RAKAN PEMBACA ( RP )
Setelah membaca 100 buah
buku, murid layak memasuki
tahap RP
Murid yang memasuki Tahap RP
didaftarkan kepada Guru
NILAM
Sekolah melantik Ketua Bidang/Ketua Panitia
sebagai
Pemantau kepada Guru-
guru pembimbing
Sekolah melantik guru-guru
sebagai guru pembimbing
Guru
pembimbing membimbing RP menjalankan aktiviti
IQPSS
OBJEKTIF
1
IQ PSS adalah singkatan bagi index kualitii Pusat Sumber
Sekolah.
2
Diguna pakai sebagai index piawai pengukur prestasi PSS
seluruh Negara.
3 IQ PSS menterjemahkan kriteria kualitatif pencapaian PSS
kepada individu kualitatif kualiti agar prestasi sesebuah PSS boleh diukur secara seragam dan
dibuat analisa bagi mengenal pasti kekuatan dan kelemahan PSS dan merancang
tindakan pembetulan dan penambahbaikan dari segi peruntukan kewangan,
pembekalan bahan atau koleksi PSS, peralatan, program latihan,program jejak
maklumat dan agar dapat dilaksanakan
dengan lebih berkesan dan mencapai matlamat pada masa hadapan.
RANCANGAN TAHUNAN PROGRAM NILAM
SEKOLAH KEBANGSAAN NIK DAUD 2015
A) DI TAPAK PERHIMPUNAN
Bulan
|
Minggu
|
Murid Tahun
|
Aktiviti
|
Tindakan
|
Catatan
|
FEBRUARI
|
Semua murid
|
Pelancaran
-Nyanyian lagu Negaraku, Selamat Sultan dan lagu
sekolah.
-Ucapan guru bertugas.
-Ucapan GPMS
-Bacaan doa
-Ucapan G/Besar dan perasmian.
-Nyanyian lagu Nilam,I Malaysia
-Nyanyian ( 6 Beta )
-
I Am For You
-
Terima kasih
cikgu.
-Bacaan Sajak
-Ulasan Buku
|
1. Pn Norhana
|
||
Bulan
|
Minggu
|
Tahun
|
Aktiviti
|
Tindakan
|
Catatan
|
MAC
|
2
|
2
|
1. Membaca petikan
|
2. Pn Norhayati
|
|
Bulan
|
Minggu
|
Tahun
|
Aktiviti
|
Tindakan
|
Catatan
|
APRIL
|
1
|
3&5
|
1. Pelancaran
2. Bercerita
|
1. Pn Norhana
2. Pn Norhayati
|
|
2
|
2&4
|
1. Bercerita
B.Inggeris
|
1.Pn Noreha
2.Pn Rohimah
|
||
3
|
3&6
|
1. Sajak
|
1. En Zabidee
2. Pn NorulAsikin
|
||
4
|
2&4
|
1.Pantun
|
1. En Rosly
2. En Suzani
|
||
Bulan
|
Minggu
|
Murid Tahun
|
Aktiviti
|
Tindakan
|
Catatan
|
MEI
|
1
|
4&5
|
1. Pantun Nasihat
|
1. En Nazri
2. En Faizi
|
|
2
|
6
|
1.Ulasan buku
2.Sinopsis buku
|
1. Pn Norhana
|
||
3
|
1&2
|
1. Cerita
berunsur agama
|
1. Ustazah
Habsah
2. Pn Siti Sarah
|
||
4
|
3
|
1.Sinopsis buku
|
1. Pn Norhana
|
||
Bulan
|
Minggu
|
Murid Tahun
|
Aktiviti
|
Tindakan
|
Catatan
|
JUN
|
1
|
5&6
|
1.Ulasan buku
|
1. Pn Norhana
|
|
2
|
4&5
|
1. Bacaan Sifir
|
1. En Basri
2. Pn Rohaimi
|
||
3
|
6
|
1. Syarahan
|
1. En Sazali
|
||
4
|
5
|
1. Membaca cerita Nabi
|
1. Ustaz Marzuki
|
||
Bulan
|
Minggu
|
Murid Tahun
|
Aktiviti
|
Tindakan
|
Catatan
|
JULAI
|
1
|
1
|
1.Cerita berunsur
Nasihat
|
1.Pn Norhayati
|
|
2
|
4
|
1.Ucapan (Bahasa Melayu)
|
1. Pn Rohaimi
|
||
3
|
6
|
1. Ucapan (Bahasa Inggeris)
|
1. Pn Rohimah
|
||
4
|
5
|
1. Kuis Spontan Kesihatan
|
1. En Zulkizah
|
||
Bulan
|
Minggu
|
Murid Tahun
|
Aktiviti
|
Tindakan
|
Catatan
|
OGOS
|
1
|
4&6
|
1. Sajak Patriotik
|
1. En Zabidee
2. En Sazali
|
|
2
|
5
|
1.Kuiz Anti Dadah
( spontan )
|
1.En Rosly
|
||
3
|
3
|
1. Membaca dan memperkenalkan simbol-/Peraturan keselamatan jalanraya
|
1.En Jaafar
|
||
4
|
4,5&6
2&3
|
1. Kuiz Spontan
(Sejarah Negara )
1. Kuiz Spontan
( Sejarah Negara )
|
1.En Rozani
1.En Rozani
|
||
Bulan
|
Minggu
|
Murid Tahun
|
Aktiviti
|
Tindakan
|
Catatan
|
SEPT.
|
1
|
4,5&6
|
1. Membaca sinopsis novel
|
1.En Azman
|
|
2
|
2&3
|
1.Cerita dalam Bahasa Inggeris
|
1. En Mazlan
2. Pn Noreha
Abdullah
|
||
3
|
5 & 4
|
1. Kuiz Matematik
( Spontan )
|
1.En Syahida
Fazna
|
||
4
|
1
|
1.Cerita Rakyat
|
1. Pn Norhayati
2. Pn Norulasikin
|
||
Bulan
|
Minggu
|
Murid Tahun
|
Aktiviti
|
Tindakan
|
|
OKT
|
1
|
5
|
1. Membaca cerita
pendek
mengikut
intonasi
|
1. Pn Rohaimi
|
|
2
|
6
|
1. Nyanyian lagu
motivasi
|
|
||
3
|
3.
|
1.Nyanyian (Bahasa Arab)
|
1.Pn Siti Zaleha
|
||
4
|
1&2
|
1.Kuiz Agama
|
1. Ust Azman
|
B) Membawa nota atau buku catatan setiap masa.
Murid
dikehendaki menyediakan buku catatan yang perlu dicatat oleh mereka pada setiap
perhimpunan dan setiap masa. Buku ini disediakan sendiri oleh murid. Buku ini
akan disemak oleh guru kelas.
C ) 10 minit bersama buku
10 minit bersama buku pada setiap pagi
Khamis. Dijalankan di
dalam bilik darjah. Guru waktu pertama
akan bersama murid
didalam kelas untuk membaca buku sama
ada dibawa dari rumah
atau diambil di perpustakan atau dibeli.
D) Pondok Ilmu
Membaca buku atau bahan yang diletakkan di pondok bacaan
semasa waktu rehat atau sewaktu masa lapang.Buku ini akan ditukar-tukar untuk
setiap sebulan sekali.Murid dikehendaki memangkah pada nombor kehadiran mereka
pada buku rekod yang disediakan.
E) Sudut bacaan Di dalam
kelas
Bahan bacan dibawa oleh murid dari rumah atau yang
terpakai akan diletakkan di sudut bacaan kelas.
F) Papan Kenyataan atau
buletin yang bermaklumat
Setiap papan kenyataan di lalauan-lalauan dan didalam
kelas dilengkapkan dengan maklumat-maklumat terkini untuk bacaan
SENARAI
NAMA GURU YANG DIDAFTARKAN DAN KELAS YANG DIPERTANGGUNGJAWABKAN KEPADA MEREKA
2013.
BIL
|
NAMA GURU
|
NO I/C
|
KELAS
|
CATATAN
|
1
|
NORHANA AZMAH HARON
|
671120035046
|
-
|
GPMS/PENYELARAS NILAM
|
2.
|
HAJJAH ROHAIMI JAAFAR
|
6 ALFA
|
GURU NILAM BM
|
|
3
|
RAMLEE B MOHAMMAD
|
6 GAMA
5 GAMA
|
GURU NILAM BM
|
|
4
|
AZMAN MUSTAFA
|
640811035027
|
4 ALFA
|
GURU NILAM BM
|
5
|
ZAINAB BIN DIN
|
600511075098
|
3 BETA
|
GURU NILAM BI
|
6
|
ROHIMAH HANAPI
|
621003025468
|
1 ALFA
|
GURU NILAM BI
|
7
|
FAKRURAZZI BIN NAWAWI
|
690807035433
|
4 GAMA
|
GURU NILAM BI
|
8
|
NOREHA ABDULLAH
|
650415035382
|
5 ALFA
|
GURU NILAM BI
|
9
|
NORHAYATI
|
720116035340
|
3 BETA
|
GURU NILAM BM
|
10
|
ZALEHA BT KADIR
|
620101016894
|
2 BETA
|
GURU NILAM BI
|
11
|
ZABIDEE B RAZALI
|
690102037041
|
3 ALFA
|
GURU NILAM BM
|
12
|
MUHAMAD SUZANI SHARI
|
721001035441
|
1 BETA
|
GURU NILAM BM
|
13
|
NAZRI AB RAHMAN
|
770512036391
|
3 GAMA
|
GURU NILAM BM
|
14
|
SUZANI SAARI
|
2 ALFA
|
GURU NILAM BM
|
|
15
|
NORULASHIKIN AB RAHMAN
|
810911035330
|
1 GAMA
|
GURU NILAM BM
|
16
|
ROSLY
|
791230035289
|
2 GAMA
|
GURU NILAM BM
|
17
|
SAZALI HASSAN
|
740120035303
|
5 BETA
|
GURU NILAM BM
|
18
|
JAAFAR MAMAT
|
610516035131
|
5 GAMA
|
GURU NILAM BM
|
No comments:
Post a Comment